Home   Email  

 

Vistechnieken home
Materiaal
Natuurlijk aas
Riggen
Kunstaas
Dril & Landing
Artikels
Woordenlijst

 

 

Vistechnieken - Big game  - Materiaal 1
Klik op de afbeelding voor een vergroting
Klik op de knop Vistechnieken of op home in de kopbalk om terug te keren.

Materiaal 1  Materiaal 2 

De meeste Big Game vissers en zeker diegene die voor de eerste maal een Big Game trip plannen beschikken niet over een uitrusting om de strijd aan te gaan met een van die enorme vissen. Meestal vis je met gehuurd materiaal en ben je dan ook sterk afhankelijk van anderen. De juiste informatie en wat basiskennis helpen u een stap op de goede weg.
Betreft het een door een gespecialiseerde firma verzorgde Big Game trip dan mag je er grotendeels vanuit gaan dat zij voor de essentiële informatie en afspraken zorgen. Ze moeten u deze informatie dan ook wel bezorgen of u hierover informeren op een infovergadering, al dan niet met de andere leden van het visgezelschap die op dezelfde trip meereizen.
Je kan Big Game vissen vanaf een luxe jacht, een kleine sloep, zelfs een prauw, maar ook vanaf het strand. Volgens het doel kies je de beoogde techniek en het bijpassend materiaal.
 
De Boot
Je kan Big Game vissen met allerlei boten. Onlangs nog  zag ik het een filmpje met een waterscooter, en dit met succes. Maar het is beslist niet de bedoeling.

Soorten boten.
In hoofdzaak zijn er twee hoofd types boten.
Meerdaagse boten
Dit zijn boten die meerdere dagen of gewoon de volledige vistrip op zee blijven. Soms kan dit ook een moederschip zijn vanwaar je dan met kleinere boten in de omgeving van het moederschip vist.
Op dit soort boten overnacht je, ze zijn als het ware je hotel. Je moet wel rekening houden met de beperking in ruimte.
Eendagboten
Met deze boten vaar je in de morgen uit en kom je in principe in de late namiddag de haven terug binnen. Dit kan gaan van een gewone visserssloep van 4meter lengte tot een vrij luxe jacht. De ene boot is al geschikter dan de ander, maar soms is er gewoon geen alternatief wil je toch even een dagje op zee. Al raad ik u toch aan voorzichtig te zijn met vaak niet al te zeewaardige boten.
Algemeen
Een standaard Big Game boot heeft een lengte van ongeveer 10 meter, is voorzien van twee snelle motoren, een verhoogde brug, een kajuit en een visdek met vechtstoel. 
Indien de boot over geen vechtstoel beschikt moet je zeker over een volwaardig harnas beschikken.

Een mooi voorbeeld van een  goed uitgeruste boot en een veelvoorkomend goedkoper alternatief.
Voorwaarden voor een goede boot.
Als je zelf geen materiaal meeneemt is het belangrijkste punt dat de boot uitgerust is met goed materiaal. Eerste klasse hengels, reels en een goed assortiment kunstaas.
De kennis van de bemanning is zeker niet minder belangrijk, die bepaald  in grote mate het welslagen van een visdag, alhoewel geluk steeds een grote factor blijft. Sommige boten hebben een zeer goede reputatie en zijn dan ook vaak ver vooraf volgeboekt. Ze zijn meestal ook een stuk duurder. 
Vis je ver buitengaats, dan kan dat niet meer met een sloep maar moet de boot reeds een redelijke lengte hebben en over de nodige paardenkracht beschikken.

De Charterprijs
Ben je van plan meerdere dagen te vissen, onderhandel dan over de prijs. De prijs per dag is vaak stukken hoger dan de prijs voor meerdere dagen.
Onderhandel hierover steeds vooraf (voor het boeken)
Vergelijk ook de vaaruren. Sommige boten varen slechts 6 uur per dag, terwijl anderen voor dezelfde prijs 10 uur varen.
Spreek ook het aantal personen af. Zowel het aantal vissers als niet vissers.
Vraag wat in de charterprijs inbegrepen is.
Meestal is dit: 
De transfer van en naar de boot vanaf je hotel.
Het gebruik van hengels en Kunstaas.
Alle levend en dood aas.
Lunch of broodjes aan boord.
Alle drankjes uitgezonderd sterke drank.
Meestal rekent men verspeeld kunstaas achteraf aan, maar op sommige boten is ook dat inbegrepen. Vraag het vooraf zo vermijd je onaangename verrassingen.
  
Duidelijke afspraken vooraf:
Het is van essentieel belang dat je voor je van wal steekt duidelijk afspreekt met zowel kapitein als bemanning. Onderstaand enkele punten die al dan niet van belang kunnen zijn:
  • Wordt de gevangen vis meegenomen of teruggezet.
  • Voor wie is de eventueel meegenomen vis.
  • Gebruik je de hengels van de boot zelf of eigen materiaal.
  • Hoe ga je vissen, op welke soorten , welke manier  en waar.
  • Zorgen ze voor verse aasvis voor je vertrekt of moet deze eerst gevangen worden.
  • Tot hoelang blijft de boot op zee, en is dit variabel (langer?)
  • Wie zorgt voor het riggen van het aas en het uitzetten van de lijnen.
  • Sla je zelf de vis aan of doet de bemanning dat. Bij billfish is het gebruikelijk dat een van de bemanningsleden de haak zet. Wil je dat toch zelf doen, speek een teken af en doe het krachtig.
  • Vis je per toerbeurt (dit als er meerdere vissers zijn), dan vraag je dat het harnas en vechtstoel aangepast worden voor de visser die op dat moment aan de beurt is.
  • Zorg dat je de tijd krijgt om foto's te nemen, leg eventueel de werking van de camera vooraf uit zodat je er ook zelf op komt te staan.
Enkele regels waar je je als visser moet aan houden:
  • Hou er rekening mee dat de kapitein steeds de verantwoording heeft over het schip en de veiligheid aan boord. Hij is de baas aan boord, en je moet dan ook zijn orders strikt opvolgen. Je moet er van uitgaan dat hij niets beveelt zonder gegronde reden. Ook als hij beslist vroeger in te varen of niet verder de zee op wil. Meestal is de reden hiervan omdat er slecht weer op komst of voorspeld is.
     
  • Het uitzetten van de hengels om mee te trollen vergt een speciale techniek en gebeurd meestal door de bemanning. Doe je het zelf, volg dan strikt de aanbevelingen een aanwijzingen van de kapitein op. Hij weet hoe de lijnen reageren bij het draaien van de boot en vermijd zo in elkaar verstrikt geraken van de lijnen.
     
  • Zorg er tijdens het trollen voor dat je het zicht van de kapitein of de uitkijk niet belemmerd. Zij moeten ten allen tijde in staat zijn de hengels en vislijnen te zien.
    De lijn kan immers vuil opgepikt hebben of het aas is beschadigt. In beide gevallen moet de lijn binnengehaald worden en de oorzaak verwijderd.
     
  • Wanneer een vis gehaakt wordt van enige afmetingen, dan moet je alle uitstaande lijnen binnendraaien. Dit om te voorkomen dat de gehaakte vis in de andere lijnen verstrikt geraakt, wat bijna steeds verspelen van de vis tot gevolg heeft. Zet de hengels achteraf ook zo weg dat ze niet kunnen hinderen tijdens het landen.
     
  • Laat het landen en onthaken over aan de bemanning, er is ervaring nodig om dit veilig te doen, en dat heb je meestal niet voldoende als occasionele big game visser.
Het materiaal
Meestal maak je gebruik van het materiaal van de boot, maar zelf wat op de hoogte zijn van de verschillende materialen komt steeds van pas.
Eigen materiaal is natuurlijk het ideaal, maar het is in de eerste plaats duur en met de huidige bagagelimiet voor het vliegtuig vaak niet meer te doen zonder dure bagagetoeslag. 
Professionele boten hebben meestal eerste klas materiaal aan boord maar op  boten in toeristische plaatsen kan dit vaak beneden de gebruikelijke standaard zijn door gebrek aan onderhoud of langdurig en vaak verkeerd gebruik. 
Afhankelijk van de bestemming kan de uitrusting veel verschillen. Een universele uitrusting bestaat niet. De moeilijkheid bij de keuze van een uitrusting beperkt zich niet tot zwaar of licht maar wordt ook bepaald door ethische instellingen. Bovendien kan een bepaalde uitrusting geschikt zijn voor de Canarische eilanden maar volledig ongeschikt voor de Afrikaanse kust. Daarbij komt nog dat je aan het begin van de visdag eigenlijk nooit weet met wat voor soort tegenstander je die dag al dan niet te maken krijgt. Het kan een zwaardvis zijn van + 100 kg, maar evengoed kleine tonijn van 5 tot 10 kg.
Big Game vissen zowel als ander vissen is er alleen topsport met de gepaste uitrusting. Aan bijvoorbeeld een baracuda binnen takelen met een 100LBS uitrusting is er geen plezier. Terwijl diezelfde vis op een 20LBS uitrusting wel topsport heeft.
Aan u de keuze.
 
De hengels
Er zijn verschillende soorten hengels bestemd voor verschillende vistechnieken.
Ze zijn onderverdeeld in verschillende IGFA klassen en de cijfers hebben betrekking op de trekkracht van de lijn die in verhouding staat tot het gewicht van de te verwachten vis. De gebruikelijke regel is 1 tot 3  en 1 tot 4 als je ultra licht wil vissen, met natuurlijk een groter risico op lijnbreuk. 
Verwacht je bijvoorbeeld een vis van 70 kg dan kies je voor een uitrusting van 24kg/50lbs. 24 x 3 = 72 kg.
 
Trollinghengels
Dit zijn de conventionele Big Game boothengels meestal gebruikt voor het slepen van aas achter de boot en steeds in combinatie met een reel.
De kenmerken zijn:
  • Meestal tweedelig
  • Lengte ongeveer 2.10 meter
  • Rologen
  • Doorgaans vrij zwaar en zeker de zwaardere klasse uitsluitend te combineren met een vechtstoel 
  • Actie meestal Parabolisch 
  • Altijd voorzien van een gimbal
IGFA klassen
  • 6 kg -12 lb
  • 10 kg - 20 lb
  • 15kg - 30 lb
  • 24kg - 50 lb
  • 27 kg - 80 lb
  • 60 kg - 130 lb
Standup-hengels
Dit zijn hengels waar uitsluitend staand mee gevist wordt in combinatie met een buikharnas en een reel of zware molen.
De kenmerken zijn:
  • Een stuk lichter en strakker dan de trollinghengels.
  • Lengte ongeveer 1.6 meter.
  • Een korter achterste deel (but)  en een voorgreep die aanzienlijk langer is.
  • Bijna steeds normale ogen. Alleen de zwaardere soms met rologen. 
  • Altijd voorzien van een gimbal.
IGFA klassen. Bij standuphengels kan je verschillende lijndiktes/breeksterkte gebruiken per klasse.
  • 6/15 kg - 12/30 lb
  • 10/24 kg - 20/50 lb
  • 15/37 kg - 30/80 lb
  • 24/60 kg - 50/130 lb
Popperhengels
Deze hengels zijn speciaal ontwikkeld voor het poppervissen. Dit kan zowel vanaf een boot of het strand. Meestal in combinatie met een werpmolen met grote lijncapaciteit. 
Echt voor dit doel gemaakte hengels zijn hier vaak moeilijk te verkrijgen.  Zelf nam ik als compromis in de beginjaren hiervoor een zware meerval spinhengel. 
De kenmerken zijn:
  • Meerdelig.
  • Werpvermogen tussen de 90 en de 300 gram.
  • Lengte ongeveer 2.60 tot 3  meter.
  • Gewone ogen van zeer goede kwaliteit.
  • Wel of niet voorzien van een gimbal.
 
Spinhengels
Dit zijn hengels in de lijnklasse 12 lb tot 20lb. Ze worden steeds gebruikt in combinatie met een werpmolen en zijn voorzien van gewone ogen. Lengte ongeveer 2.10 meter.
Voorbeeld Shimano  Game AR-C Spinning
Vliegenhengels
Vliegenhengels voor de Big Game variëren van hengels voor een 8 tot en met een 12 lijn. Vliegvissen op big Game is alleen voor specialisten weggelegd en is in mijn ogen alleen echt effectief wanneer op zicht kan gevist worden zoals in ondiepe flats, rond ondiepe riffen of wanneer je de vissen gelokaliseerd hebt.
Op die manier is het een vrij spectaculaire visserij die veel geduld, behendigheid en een zeer goede werptechniek vraagt.
Om die reden behandel ik het dan ook niet bij het Big Game vissen maar past het beter in een hoofdstuk vliegvissen.
 
Reels en molens
Reels en molens voor de Big Game moeten algemeen aan enkele basis voorwaarden voldoen. Namelijk: Stevig gebouwd, stootvast, zoutwaterbestendig en van een zeer goede kwaliteit zijn.
Verder zijn ze voorzien van een clicker, een knopje dat aan of of kan staan. Indien aan laat de reel bij een strike een ratelend geluid horen dat de bemanning en visser alarmeert.
Wil je er lang van genieten dan moet je deze ook goed onderhouden en na iedere visdag grondig afspoelen met zoet water.
Een reel heeft een vrij perfect slipsysteem maar het is soms wenselijk dat de visser tijdens de dril de mogelijkheid heeft de slip bij te stellen.

Er zijn hiervoor twee systemen:

Sterslip reels (stardrag)
Dit zijn de eenvoudigste en goedkoopste reels. De slip wordt ingesteld via een stervormige knop op de zijkant. Met de sterslip moet je steeds oppassen dat je deze tijdens de dril niet per ongeluk vaster zet door er tegenaan te stoten.
Deze reels hebben ook slechts èèn inhaalsnelheid.
Hoewel dit de goedkoopste reels zijn voldoen ze uitstekend in de lijnklasse tot 30 lbs al bied een schuifslip reel, zeker in de zwaardere klasse extra voordelen. 
Voorbeeld Shimano  Calcutta
Schuifslip reels (leverdrag)
Dit is de duurdere reelklasse, maar hiervoor krijg je dan ook een reel voor het leven.
De slip instellen doen we bij deze reels met een schuifsysteem op de zijkant van de molen. Je kan een schuifslip uiterst precies afstellen. Daarbij is de schuifinstelling voorzien van vaste instellingen. Deze zijn beveiligt zodat de schuifslip niet per ongeluk van instelling kan veranderen. Om naar een zwaardere positie te gaan moet meestal eerst een veiligheidspal ingedrukt worden. Terug kan steeds, omdat dit in principe geen catastrofale gevolgen kan hebben. 
De vaste instellingen zijn: Free/Strike/Full  en op de schuifinstelling gegraveerd.
Free
Betekend dat de spoel in vrijstand gezet is en de lijn ongehinderd kan aflopen. In deze positie zetten we het aas uit. Doe dit steeds wel onder begeleidende druk van de duim zodat er spanning op de lijn blijft en er geen pruik kan ontstaan.
Bij het driftend vissen met levend aas plaatsen we de slipinstelling ook op free zodat de vis het aas ongehinderd kan nemen.
Strike
Dit is de positie waar de reel op ingesteld wordt als het aas op de vereiste afstand ligt. De afstelling van de slip in deze positie is voldoende om de haak te zetten. Het afstellen hiervan gebeurd vooraf. Na het zetten van de haak kan je de slip indien nodig wat zwaarder afstellen door de schuifslip richting full positie te schuiven. Doe dit geleidelijk en met gevoel, want iets te veel kan al catastrofaal zijn met als resultaat lijnbreuk. Gewoonlijk wordt de slipstand pas verzwaard na de eerste runs en als de vis reeds tekens van vermoeidheid begint te vertonen.
Full
Hiermee zet je de spoel vast. Dit doe je alleen in situaties van "buigen of barsten"
en om maximale druk op de lijn te zetten om de vis aan het oppervlak naast de boot te krijgen.  
Voorbeeld Shimano Tiagra
Verder heb je  bij leverdrag reels nog de keuze uit enkel of dubbele snelheid reels.
Enkele snelheid/Single speed  - reels  hebben slechts één snelheid, meestal een hoge.
Bij dubbele snelheid/two speed - reels  heb je de keuze uit twee snelheden, een lage en een hoge snelheid.

De hoge overbrenging is de meest gebruikte en bied bijna in bijna alle omstandigheden uitkomst. Wanneer een vis supersnel richting boot komt en de lijn dreigt slap te vallen, dan kan je dankzij de hoge overbrenging in de meeste gevallen toch nog de lijn strak draaien zonder de vis te verspelen.
Vecht een vis echter in de diepte, dan is de dril met een hoge overbrenging vrij moeilijk. Met een hoge inhaalsnelheid krijg je de slinger van de reel in dit geval bijna niet rondgedraaid. Met een lage snelheid is het dan gemakkelijker om de vis beetje bij beetje omhoog te krijgen.
Ook bij het binnendraaien van dieplopend kunstaas heeft een lage snelheid voordelen. Je kan dit met een lage snelheid binnendraaien terwijl de boot op trolsnelheid vaart. Met een hoge snelheids reel moet de boot hiervoor eerst vaart minderen of zelfs stoppen. 

Hou er rekening mee dat een enkele snelheids reel bijna de helft goedkoper is dan een twee snelheids reel.

Het instellen van de slip
Het precies instellen van de slip kan door middel van een unster. Je plaatst eerst de schuifslip naar de strike positie. De unster wordt aan de lijn geknoopt en vervolgens trek je aan de unster tot de slip begint te werken. Op de unster kan je op dat moment het gewicht aflezen. Je stelt de slip vervolgens op die manier af tot  ongeveer 30% van de breeksterkte van de lijn.  Dus is de breeksterkte van de lijn 28 kg dan moet de unster ongeveer  9 kg aangeven.

Combinatie hengel reel 
Belangrijk is ook dat de combinatie hengel en reel in verhouding is. Onderstaand een voorbeeld van wat gebruikelijk is. Rekening houdend met het feit dat een combinatie voor verschillende soorten big-game vissen moet kunnen dienen en niet alleen voor haaien.
Maar deze cijfers worden niet altijd gevolgd. Zo verkiezen veel vissers om bij een bepaalde hengelklasse en reel, steeds een lijn op te spoelen van de juist daarboven zijnde lijnklasse. Bijvoorbeeld bij een hengel en molen van 30lbs, een lijn van 50lbs.
De redenering hierachter is:
Er moet minder lijn op de reel. De lijncapaciteit is bij grote vis toch zelden voldoende en het is aan de boot om de vis te volgen.
Je kan meer druk zetten op de vis.
Hoe zwaarder de lijn, hoe minder kans op breuk. 
Maar er zijn ook nadelen zoals de mindere capaciteit lijn die je achter de hand hebt, zeker als je boven zeer diep water vist en de vis naar de diepte duikt.
Gebruik je een zwaardere lijn dan is het toch altijd beter om de slip in te stellen op de reelklasse en niet op de zwaardere lijn.
Hengel LBS klasse    Lijn/capaciteit in meter     Inhaalsnelheid       Reel gewicht
30                             800m/30lbs                        3.8:1                      1.6kg
50                             770m/50lbs                           3:1                      1.9kg
80                             850m/80lbs                         2.7:1                     2.4kg
130                           850m/130lbs                       2.2:1                     5.5kg
 
Poppermolens
In de eerste plaats een degelijke molen met een hoge inhaalsnelheid en een perfect werkende slip. Verder een spoel die voldoende ruimte bied en minimaal 200 meter 50lb nylon kan bevatten.
Een snelle inhaalsnelheid omdat je hiermee door trager te draaien toch langzaam kan vissen, wat andersom een heel stuk moeilijker is.

Spinmolens
Ook hier weer een degelijke molen met goede slip. Deze molens mogen wat kleiner zijn. Spinmolens worden trouwens toch uitsluitend gebruikt met een lichtere lijn.
6 tot 12 kg is normaal. Belangrijk is dat ook deze molens voldoende lijn kunnen bevatten. 200 meter is wel een minimum.
Bij het vissen met levend aas is een baitrunner een groot voordeel. Neemt de vis het aas, dan gewoon de baitrunnerknop overleggen en de vis kan zonder weerstand met het aas wegzwemmen. Zodra je aan de slinger draait spant de lijn zich en haak de vis zichzelf, zeker in combinatie met cirkel hooks.
 

Materiaal 1  Materiaal 2 

Copyright © 2006 Noyelle Frans. Alle rechten voorbehouden.