Home   Email

Visreis - Senegal 2005

Deel 1  Deel2

Deel 2

Klik op de foto voor een vergroting

Dag 5
Ondanks de inspanning van de dag voordien gaat het terug naar de Grand foss. Deze maal gaat het vangen van de harders iets vlotter, en om 11 uur kan ik starten met vissen. Het is echter wachten tot afgaand tij om 14 uur voor de eerste aanbeet. Iets teleurgesteld draai ik de vis binnen, een katvis van 1.600 gr. Ook de volgende aasvissen worden door katvissen aangevallen en verorbert. Tijdens het binnendraaien van deze toch vrij kleine vissen besef ik plots dat mijn armen nog niet volledig hersteld zijn van gisteren. Een vis van hetzelfde formaat zou ik zeker nog niet aankunnen. Ik laat dan ook de boot verleggen en vang de rest van de namiddag katvissen op middelmatige diepte. Als ik de iets lichtere karperhengels wil gebruiken, blijkt dat van een van de hengels de top stukgedrukt is. Waarschijnlijk van de voeten van Mamadou die morgen bij het vissen met het werpnet. Maar ook dat hoort erbij.

Dag 6
Vandaag wat verschillende plaatsen uitgeprobeerd, zonder echt goede resultaten.  Door de stroming en wind was vissen alleen echt mogelijk tussen 14 en 17 uur.
De laatste poging van deze dag is Sipo. Misschien kan ik daar nog wat vangen.
En jawel, hier tussen de rotsen krijg ik regelmatig beet. Resultaat: 6 kleine carpe rouge tot 1.5 kg, en een wat de schipper Truit de mere noemd, maar mij verwant lijkt met een fint of harder. Maar dat zoek ik nog op, want voor mij is dit een nieuwe soort om aan mijn lijstje toe te voegen. Verder nog wat carpe blanc, een  kleine Ombrine en de overal aanwezige katvissen.

Dag 7
Samen met Carolien, Joost, en  Willie gaan we vandaag vissen met de 75pk boot van het hotel. Deze snelle boot brengt ons in eén uur naar de omgeving van Plage d'or. (een zandstrand aan zee)  Er staat een mooie stroming en om 10 uur beginnen we te vissen. In de buurt liggen nog drie andere boten wat als een goed teken beschouwd kan worden. Met een vrij lange worp leg ik mijn aas uit op een tien meter van de mangroven met als gevolg een directe run op mijn garnaal. De diepte hier is slechts 4 tot 6 meter.  Een mooie kapitein ligt na enkele minuten in de boot. Het is en blijft een prachtige vis om vangen, zeker op de karperhengel. Spoedig volgen de volgende vissen, en allen op dezelfde plaats. Jozef weet er veruit het meest te vangen, zeker omdat ik door het draaien van de boot nu niet meer tegen de mangrove aan kan vissen. Om 12 uur gaan we eten op Plage D'or. Het resultaat is dan reeds 12 kapiteins waarvan de grootste 4.150 kg weegt. Na het eten terug naar dezelfde plaats. De andere boten die terplaatse bleven hadden minder geluk. Hier was het grootste aantal slechts 2 stuks !
We vissen  nog 2 uur en terug liggen er 6 kapiteins in de boot, waarvan de grootste nu 3.6 kg weegt. Verder nog enkele kleinere vissoorten. Om 16 uur keren we terug en stoppen aan het Ils de paradise dat ongeveer halfweg ligt om hier nog anderhalf uurtje te vissen. Het resultaat is echter slechts 4 kleine vissen, maar het totaal resultaat mag best gezien worden. Onze pirogier is zeker tevreden als je weet dat hij de vissen mag houden en dat kapitein hier toch een van de duurdere vissoorten is.

Dag 8
Met mijn eigen pirogier Mamadou terug naar Plage d'or. Onderweg zie ik dat er maar 1 kg garnalen mee zijn, maar het is te laat om er extra bij te gaan halen.
Deze morgen is er echter beduidend minder stroom en dat vertaald zich  onmiddellijk in minder vis. In de voormiddag kan ik alleen 1 ombrine van 3.5 kg vangen en enkele kleinere karpertjes. Ook nu stop ik op de middag en neem een uurtje vrij op Plage d'or. Mijn pirogier moet echter eerst een ticket kopen om te mogen aanleggen in dit beschermd gebied. Met een boot van de Paletuviers is dit niet nodig. Prijs 2000 CFA. In de namiddag proberen we nog verschillende boulons (putten), maar slechts met evenveel succes als in de voormiddag. 1 kapitein en enkele kleinere karpertjes. Om 16.30 uur komen we echter in de boulon van Jinac. Het is een T kruising van 2 kleine meanders, en slechts een 150 meter groot. Pas geankerd zien we plots overal kapiteins jagen. Het moeten er meerdere tientallen zijn. Soms zie ik tien jachten tegelijk. Ik heb echter een probleem, er rest slechts alleen wat garnaalafval.
Maar het lukt nog 2 kapiteins te vangen met deze restjes, daarna is het afgelopen. Tegen beter weten in probeer ik het nog met reepjes vis maar krijg hierop geen enkele aanbeet. Ik vervloek mezelf dat ik deze morgen toch niet liet terugvaren om bijkomend aas te halen, en vervloek het moment waarop ik gisteravond besloot mijn kunstaas in de kamer uit te leggen. Nu was het een ideaal moment geweest om dit eens uit te testen. Maar het zij zo, en om 17 uur stop ik bij gebrek aan aas.

Dag 10
Gisteren ben ik niet gaan vissen maar regelde een uitstapje naar Gambia.
Trouwens iets dat met uitzondering van het spektakel van de overzetboot erg tegen viel. Banjull is niets meer dan één grote markt.
Nu terug naar het vissen. Vandaag weer met Joost, Willy en Carolien. Er is echter terug zeer weinig stroming en erg laag water, daarbij is er vrij veel wind waardoor de lijnen moeilijk strak te houden zijn. We vangen terug enkele kapiteins. Maar het opvallendst van die dag was wel het feit dat ik op een bepaald moment ver voor de boot uitwierp en onmiddellijk een mooie ombrine haakte. (+- 3kg)
Op dezelfde plaats weet ik er in het volgende uur zeker een twintigtal stuks te vangen, terwijl niemand anders in de boot ook maar een beet krijgt.
Het aas moest steeds op dezelfde plaats ingeworpen worden. Wat afwijken betekend geen beet. Op de terugweg stopten we nog op een plaats waar altijd kleine karpertjes tot 1 kg aanwezig zijn. Deze vissen geven sport van de bovenste plank aan een lichte hengel.
We blijven hier dan ook tot alle garnalen opgevist zijn. Ook al omdat nu iedereen wel zijn visje vangt.

Dag 11
Deze laatste dag vis ik met Willy en zijn pirogier en een 15 pk motor. Ook vandaag is het laag water, bijna geen stroming en veel wind. We visen op verschillende plaatsen richting Ils Paradise. Overal weten we wel iets te vangen, maar nooit zijn het grote vissen. De grootste van die dag zijn 2 papegaaivissen, en een kleine Baracuda. Verder carpe rouge, 1 zonnevis, serpent de mere , 3 kleine rogjes, crapo's en carp noirs.
En hiermee sluit ik dan ook voldaan deze vistrip af met een goed glas in de bar samen met de occasionele visvrienden van deze trip, die ik ooit hoop in België te mogen begroeten.

Zie ook de andere reizen naar Senegal en zeker het hoofdstuk technieken.

Video verslag vissen Senegal:

Deel 1  Deel2

Copyright © 2006 Noyelle Frans. Alle rechten voorbehouden.