Home   Email

Kabalebo - Braamspunt

Deel 1  Deel 2  Algemene info  Materiaal   Vissoorten/Vistechnieken

Deel 2
Klik op de foto voor een vergroting

Dag 5
Deze morgen vertrekken we terug naar lodge 1. De afvaart gaat iets vlugger en in circa 3 uur staan we terug bij het hoofdkamp. Na het lossen van de bagage varen we nu stroomafwaarts en bevissen er 2 verschillende putten. Op de eerste kunnen we moeilijk op onze plaats blijven wegens de stroming maar toch start het voor mij ook hier goed met de vangst van 3 red Tails (4-5 kg). Mathieu weet er een Anjoumara te vangen van 4 kg. Verder vangen we nog enkele grote Piranha's van om en bij de 2kg.  Na een overtrekkend onweer gaan we naar  put twee van die dag en vang ik terug 2 red Tails van max 5kg. Verder vangen we allen nog enkele Piranha's (2kg).
Het is 18.30 uur als die dag terug zijn in het kamp.

Twee van de Red Tails

Mijn grootste Piranha
Op mijn aandringen wil Jerry ons die avond toch laten vissen bij nacht. Maar het moet gezegd dat dit niet echt met volle goesting was, integendeel. Meermaals kregen we te horen dat het eigenlijk te gevaarlijk was om bij nacht de rivier op te gaan, en waarschijnlijk had hij geen ongelijk. Maar die avond visten we toch enkele uren in het pik donker. Alleen helmut kreeg een  aanbeet en wist die ook te verzilveren met een Anjoumara van 4kg. Totale vangst van de dag:
Mathieu: Anjoumara 1 4kg - Piranha's een tiental met een gemiddeld gewicht van 2kg
Helmut: Anjoumara 4kg - Piranha's
Ikzelf: 5 red Tails 4-5 kg - piranha's +- 2kg.

Zo ziet de rivier er uit bij nacht/De enige vangst van die avond.
Dag 6
We vertrekken vandaag terug naar Paramaribo. Ons vliegtuig heeft wel 1.15 uur vertraging. Maar in het hotel aangekomen blijkt er nog geen kamer beschikbaar. We moeten meer dan 1 uur wachten maar het loont de moeite, wij krijgen de suite toegewezen. Met brobbelbad en toebehoren, al gebruikten we het wel nooit. We verkennen nog even de stad en bezoeken er de overdekte markt. Die avond gaan we uit eten in het dok en trakteren onszelf op de champagne van de  visser met de grootste vis, Mathieu.

Daar komt ons transport naar de beschaafde wereld.
Dag 7
Het is ruim 9 uur als de wagen ons komt halen om ons naar Leonsberg te voeren. Dit is de plaats waar de boot ons normaal opwacht. Het is reeds eb, normaal de beste tijd op Braamspunt. Eigenlijk zijn we iets te laat als we om 10 uur beginnen vissen.

Zicht op Leonsberg, de pier en onze boot.
Onder het varen naar Braamspunt stopten we even bij enkele vissersbootjes om wat garnalen en kleine visjes te kopen die moeten dienen als aas. Als we bij Braamspunt aankomen blijken er geen netten meer in het water te hangen, het is een hindoe feestdag, vandaar. We plaatsen de boot toch tegen de palen en starten het vissen. Zelf vis ik met een klein visje (10cm) en een garnaal op de punt. We krijgen regelmatig korte aanbeten, maar dat zijn steeds kleine katvissen. Met de grote haken en het grotere aas zijn deze moeilijk te haken. Helmut die er toch iets gerichter op vist, weet er toch enkele te vangen, zelf eentje van 3-4kg. Mathieu heeft die dag een mooie run, maar breekt. Ikzelf vang die dag ook enkele kleinere exemplaren en eentje van +-2kg. Wel krijg ik 3 mooie runs, maar steeds breekt de lijn. tweemaal zonder reden en eenmaal als ik de vis naar de boot dril en deze plots naar de palen zwemt.  De hierop aanwezige zeepokken snijden de lijn genadeloos door. Om 16 uur varen we binnen. We willen morgen om 8 uur 's morgens beginnen vissen  en horen dat er een andere  boot voorzien is die slechts om uiterlijk 10 uur wil starten. Het is een boot van een plaatselijke triporganisatie geleid door een Nederlander. We maken dan ook een afspraak om verder met de huidige schipper te vissen aan 100 dollar per dag.

Enkele katvissen van die dag.
Dag 8
Het is precies zeven uur als we vandaag uitvaren en het eb moet nog beginnen. We zorgen terug voor de aankoop van wat aas en begeven ons naar de netten op Braamspunt. Er liggen twee netten uit, maar ondanks dat wil er geen grote vis bijten. De kleinere katvis valt echter meedogenloos ieder stukje aas aan zodat we vaak denken dat het toch grotere vissen zijn. In de namiddag versassen we naar een andere plaats. Die plaats bevindt zich aan een visafval bedrijf op de oever. We meren dan ook aan vlakbij de oever en ondanks de stank blijven we er enkele uren vissen. Ik weet er twee katvissen te vangen van +- 7kg en nog 3 lompo's, of zo noemde de schipper ze. Waarschijnlijk betreft het hier  Pacuba Toadfish.
Helmut en Mathieu moeten het stellen met kleinere katvissen.
We veranderen nog enkele malen van plaats maar met hetzelfde resultaat. Mathieu is niet lekker en heeft diaree. We besluiten dan ook om iets vroeger te stoppen dan voorzien. Het is  17.45 uur als we terug zijn.

Zo dicht lagen we bij de oever maar toch waren ze het vangen waard.

twee andere soorten die ik als bijvangst kreeg.
Dag 9
Vandaag nog enkele uren vissen op Braamspunt, en dan moeten we terug. We starten wederom om 7 uur en kunnen tot uiterlijk 11 uur vissen.  We besluiten om die dag vol te houden bij de netten dichts bij zee. Ook nu blijkt de vis niet echt groot te zijn. Toch krijg ik een beet die terug resulteert in lijnbreuk. Ditmaal haakte de draad tijdens de dril achter de beugelroller die iets gelost was. Iets later krijgt ook Helmut een mooie run en de vis wordt gehaakt. De stroming en de vis drukken de lijn echter regelmatig onder de boot door en er wordt besloten de vis vanaf het dak op de voorkant te drillen. Helmut geraakt uiteindelijk met wat moeite op het dak. Nu kan hij de vis rustig drillen zonder dat de lijn nog tegen de boot aankomt. Het is een rog die zich regelmatig vastlegt, en in de stroom handig gebruikt maakt van zijn volume. Na 55 minuten, als we denken dat de vis vermoeid is en Helmut lijn begint te winnen, volgt plots lijnbreuk.  Waarschijnlijk was deze reeds beschadigt door de boot. Zelf waren we gestopt met vissen gedurende de dril om deze toch allerlaatste kans niet in gevaar te brengen. Het mocht echter niet zijn, maar ook dat is vissen.
We sluiten deze voormiddag dan ook af en begeven ons naar het hotel om in de namiddag naar de luchthaven te vertrekken voor onze terugvlucht.

Met enkele foto's van de onfortuinlijke laatste dril van helmut, nemen we afscheid van
Suriname.

Video verzslag vissen Suriname :

Deel 1  Deel 2  Algemene info  Materiaal   Vissoorten/Vistechnieken

Copyright © 2006 Noyelle Frans. Alle rechten voorbehouden.