Home   Email

Nederland-Uitheester

Visreis - Spanje -Ebro
11/04 - 16/04/2014

Klik op de foto voor een vergroting

Algemeen
Ook deze tweede reis naar de Ebro boekten we bij Catfish Camp Caspe. Ditmaal in hun nieuwe accommodatie van appartementjes.
Voor de algemene info kan je terecht bij het verslag van 2010. Dit is ondertussen niet veel veranderd.
Wel kozen we deze maal voor 2 dagen vissen met gids op meerval en 3 dagen snoekbaarsvissen.
Kostprijs : 885 euro + 130 euro voor ontbijt en lunchpakket. Dus totaal: 1015 euro voor 2 personen.
Hier komt dan nog bij; het benzine verbruik, het lokaas en de avondmaaltijden.
In de plaatselijke restaurants mag je rekenen op 12 euro voor een hoofdschotel.
Wil je het wat uitgebreider, met een vijftal tapas en een fles wijn, dan ligt het totaal bedrag voor 2 personen rond de 30 tot 40 euro.

Als hengelmateriaal hebben we 3 hengels mee die voor meerval geschikt zijn en 4 kunstaashengels (2 met een werpgewicht van 5/10 gram en 2 10/30 gram), dit met de bijpassende molens en lijn.
Gevlochten draad 30-40/00 voor meerval, en 3/5 kg draad voor het kunstaas.
Op meerval vissen we met gids, dus hebben we hiervoor verder niets nodig.
Voor het vissen op snoekbaars daarentegen hebben we een uitgebreid assortiment kunstaas mee.
Uiteindelijk bleek achteraf dat we hiervan hoofdzakelijk shads tot 10cm en kleine drijvende pluggen van 6 tot 10cm gebruikten. De laatste meest in tot -3 meter duikende versie.

Dag1
We vertrekken om 10 uur in de morgen voor een trip van 1435km over Franse en Spaanse wegen.
Zonder ook maar de minste problemen en met de nodige stops, zijn we in de late namiddag aan de voet van de Pyreneeën.
Hier besluiten we op zoek te gaan naar een overnachting.
Die vinden we in Saint-Gaudens, waar we  in Maison de l'Esplanade (Chambres d'hotes) een leuke kamer toegewezen krijgen met zicht op de besneeuwde toppen van de Pyreneeën.
Nog wat eten, en weldra liggen we te dromen van grote meerval en snoekbaars.

ons hotel / de Pyreneeën

Dag 2
Een flink ontbijt en terug zijn we op weg voor de volgende 400km, waarbij we de drukke wegen vermijden en via een leuke bergpas Spanje binnen trekken.
Kort na de middag komen we toe aan de beroemde promenade van Mequinenza.
Her en der zien we karper en meerval vissers en we kunnen het dan ook niet laten om ook hier een stop in te lassen.
Even wat eten en dan op de boulevard langs het water even informeren naar de vangsten bij een groepje Engelse meervalvissers.
Deze blijken uiteindelijk slechts enkele kleine meervalletjes gevangen te hebben in de afgelopen dagen, wat niet echt hoopgevend is.
Van Mequinenza is het nog 40km naar Caspe waar we rond 16 uur aankomen.
Op het logement is niemand aanwezig, maar na wat wachten lost dit vanzelf op en krijgen we na een drankje en wat praktische uitleg, uiteindelijk onze kamer.
Deze bestaat uit een slaapkamer met 3 bedden, een badkamer en een keuken met salon. Alles is in nette staat en voorzien van alle basis apparaten zoals gasfornuis, oven, koelkast, diepvries, magnetron, tv en het nodige keukengerei.  Zelf gebruiken we hiervan de volgende dagen enkel de koelkast en diepvries maar de mogelijkheid van zelf koken is dus ruim aanwezig.
Nadat we ons geïnstalleerd hebben, praten we nog even met Gert over de vangsten van de afgelopen week en de verwachtingen voor de volgende dagen.
Daaruit blijkt dat er de laatste weken slechts bedroevend weinig tot bijna niets gevangen werd. Maar volgens Gert zou dit in de volgende dagen moeten veranderen, wat alles te maken heeft met de waterstand en de stroming van de Ebro. Daarbij is het bijna zeker dat we niet echt moeten rekenen op +2meter vissen zoals de eerste maal. Dit omdat het in deze periode meest nog kleine meerval is die aanbijt, al zijn uitzonderingen niet uitgesloten.
Maar we hebben er goede hoop op, en na nog een bezoek aan het stadje gaan we terug dromen.

De promenade van Mequinenza
Dag 3
Om 8.30 uur vertrekken we naar onze visplaats die op 20 minuten van het camp ligt.
daarna nog een stukje met de boot en een extra kleine sloep om de lijnen uit te leggen.
Vissen zullen we doen vanaf de boot die tegen de oever afgemeerd wordt.

De boot zelf is uitgerust met hengelsteunen die zowel voor karper als meerval kunnen dienst doen. Een praktische en vrij comfortabele manier van afsteunen.

De boot op onze stek

Rig / Hengelsteunen

Na het uitleggen van twee boeien die onze visplaats markeert en het werpen van een tiental kilo pellets als lokaas, kunnen we om 10 uur eindelijk beginnen met vissen.
Pascal heeft nog nooit een meerval gevangen, het is dus maar normaal dat hij de eerste aanbeet mag verzilveren.
Overal zien we trouwens karpers opspringen en hier en daar een meerval door het oppervlak klieven.
Eén uur later is het zover, de eerste aanbeet.
Het is een terugzwemmer, en Pascal zet de haak nog eens extra, ondanks het zelfhaaksysteem. Met wat moeite komt de vis na een 10minuten naar de boot toe en wordt perfect met de hand geland. Geen echt grote vis, maar toch 102cm.
Denkend aan de visloze sessies van vorige week zijn we dan ook best tevreden.
Na wat foto's krijgt de vis de vrijheid terug en worden de lijnen terug uitgevaren.

De eerste meerval van de trip

11.40 uur. Nogmaals een aanbeet maar de vis schiet na enkele seconden los.
12.00. Terug een aanbeet, en deze maal is de vis duidelijk goed gehaakt.
Het is mijn beurt, en op het eerste gevoel is deze beslist zwaarder dan de eerste.
Als de vis dan ook nog verschillende malen door de slip gaat, bevestigt hij hiermee onze vermoedens. Uiteindelijk blijkt hij 1.75 meter lang. Beslist niet onaardig en zoals later zou blijken, de grootste van de week.

De grootste van de week

Om 16 uur volgt nog een aanbeet, maar deze gaat niet door. Pas een halfuurtje later volgt er nogmaals een aanbeet en kan pascal zijn tweede vis landen.
Nu ook weer geen grootte, maar met 116cm verbreekt hij toch zijn eerste record.
De volgende uren zien we enkel nog wat lijnzwemmers, ondanks de talrijk aanwezige meervallen op onze stek die we met de visvinder kunnen zien.
Om 18 uur sluiten we deze dag af met 3 meervallen.

Dag 4
Terug op dezelfde stek als gisteren en nu is het mijn beurt om de eerste aanbeet te verzilveren. Het is echter wachten tot 11.30 uur voor ik een ruk op de hengel zie, gevolgd door een terugzwemmer.
Even strakdraaien tot ik de vis voel en dan de haak nog eens extra zetten voor de zekerheid. De dril voelt anders aan en de vis tracht met enkele korte runs weg te spurten. Maar de 30/00 gevlochten lijn is voor deze vis gewoon te zwaar.
Als de vis na enkele minuten aan het oppervlak verschijnt wordt duidelijk waarom.
Het blijkt een schubkarper te zijn.
Voor ik de vis naar de boot breng worden schepnet, onthaakmat en weegschaal klaar gelegd. Dit om de vis zo kort als mogelijk uit het water te houden.
Landen en wegen gaat vlot, maar fotograferen iets minder. De vis blijkt uiteindelijk 16kg te wegen.

Daarop volgend weten we nog 3 meervallen te landen. Ook nu weer geen echt grootte, maar telkens weet Pascal zijn record iet scherper te stellen.
13 uur 123cm / 13.30 uur 128cm / 15.30 uur 1.60cm.
En hiermee doen we het die dag met 1 karper en 3 meervallen beslist beter dan de andere meervalvissers in het kamp die er geen enkele wisten te vangen.

Dag 5
Deze en de volgende 2 dagen staan in het teken van de snoekbaars.
Om zeker te spelen vraag ik aan Gert of hij die eerste dag wil meekomen als gids.
We mogen dan ook een iets grotere boot gebruiken wat nog zo prettig is.
Gert zegt dat de snoekbaars momenteel in de ondiepte bij de kant te vinden is, en we vissen dan ook steeds nabij de oever op circa 1 tot 2.5 meter water.
Werpen doen we naar de oever toe met shads en vissen die kort op of boven de bodem traag terug.
De eerste stek die we aandoen levert niets op, waarna Gert besluit de overkant van het meer te proberen.
Hier is het wel raak en al spoedig weet Gert de eerste van zijn 9 snoekbaarzen te landen. Dit aan een zwarte shad.
Zelf hebben we die kleur in dat model niet bij, en dat is er aan te merken.
Pascal en ik brengen het niet verder dan elk 3 stuks.
De vissen zijn niet echt groot te noemen en de maat ligt tussen de 30 en 60cm.
Wat trouwens ook de volgende dagen zo zou blijven.
Toch mogen we best tevreden zijn , want de andere snoekbaarsvissers wisten samen slechts 3 stuks te landen.

Dag 6
Vandaag trekken we er alleen op uit. Helaas is Gert de dieptemeter vergeten waardoor we de ganse dag op goed geluk moeten vissen.
Daarom ook besluiten we eerst naar de beste stek van de vorige dag te gaan om op zeker te spelen. Het is dan 9.30 uur.
Op de 5de worp krijg ik een aanbeet precies tegen de bomen aan, waarbij de lijn onmiddellijk slap valt. Wat verbaast zeg ik nog tegen Pascal dat ik geen contact kan maken met de shad, terwijl ik vliegensvlug lijn opspoel. Pas enkele meter van de boot voel ik dan plots wel de vis en sla ik alsnog aan.
Onmiddellijk staat de hengel tot in het handvat gebogen. Het is me onmiddellijk duidelijk dat het hier niet om een snoekbaars maar om een meerval gaat.
Gelukkig voor mij zoekt de meerval bescherming onder en rond de boot en niet tussen de nu een tiental meter verder staande bomen.
De dril op de lichte kunstaashengel (5/7 gram) en de dito lijn (12/00 gevlochten en 18/00 nylon) is niettemin erg spannend.
Hoewel de vis continu door de licht afgestelde slip gaat, die ik extra afrem met mijn duim, gaat hij toch zelden meer dan enkele meter van de boot weg.
Na een tiental minuten stijgen mijn kansen dan ook aanzienlijk en komt hij nu regelmatig even aan het oppervlak. Het duurt dan ook niet lang meer voor Pascal hem met de meervalgreep langs de boot krijgt. Samen trekken we hem dan in de boot, waarbij we beseffen dat je meervalvissen best niet alleen kan doen, maar steeds met een vismaat.
Nog even enkele foto's en de vis krijgt zijn vrijheid terug.
Voor mij kan deze dag niet meer stuk, en ik vis de rest van de dag dan ook met een gelukzalig gevoel.

Op deze stek kunnen we de vangst van snoekbaars nu wel vergeten en we trekken dan ook verder op zoek naar een andere stek.
Geregeld weten we op verschillende plaatsen een snoekbaars te vangen, maar steeds blijft het beperkt tot 1 exemplaar, wat toch wel verwonderlijk is.
We gooien het dan ook over een andere boeg en gaan trollen met kleine pluggen.
Ook nu weer krijgen we zo nu en dan een aanbeet. Bij iedere aanbeet vissen we dezelfde stek dan ook nog eens werpend af met plug en shad. Soms, maar niet altijd weten we dan nog één snoekbaarsje te vangen, maar nooit meerdere exemplaren.
Verwonderlijk is ook dat we sommige snoekbaarzen op meer dan 12 meter water wisten te vangen met pluggen die toch niet dieper dan 3 meter gaan.
Ook enkele baarsjes, waaronder één mooi exemplaar vielen voor de kleine pluggen.
Het totaal resultaat van die dag was :
Pascal: 8 snoekbaars + 2 baarsjes
Frans: 5 snoekbaars + 3 baarsjes + meerval 130cm
Uiteindelijk toch weer een mooi resultaat in vergelijking met de andere boot die ook nu weer minder wist te vangen.
De 2 Nederlanders die vandaag op meerval en karper visten, wisten 1 kleine meerval en 4 karpers te vangen, waarvan de grootste 21kg woog.

Dag 7:
Onze laatste dag, die ik eigenlijk aan karper wou besteden, maar dat zag Pascal niet zitten. Dus werd het terug snoekbaars.
En alhoewel we deze maal wel over een dieptemeter beschikten, was het veruit de flauwste dag van deze week.
ikzelf start met een snoekbaars op de shad, maar dan viel het gewoon stil tot na de middag. Hoe intens we ook verschillende stekken probeerden, de snoekbaars bleek verdwenen. Uiteindelijk besluiten we in de namiddag toch weer over te schakelen op trollen. Hiermee lukt het om toch nog 5 snoekbaarzen aan de haak te krijgen.
Als we die avond terugvaren komen we de boot van onze vismaten tegen op de eerste stek die we bij de start probeerden en waar we niets wisten te vangen.
Zij waren die dag met een zwaardere motor verder stroomafwaarts gaan vissen, en wisten in totaal toch een 17 snoekbaarzen te vangen, dit meestal werpend van de kant naar de diepte toe. Dus omgekeerd aan wat wij die dag probeerden.
En ook op deze laatste plaats wisten ze nog 3 snoekbaarzen te vangen terwijl we toekeken.
Pascal wilde dan ook nog in laatste instantie even proberen of hij er ook nog enkele kon vangen. Dat bleek dan ook nog te lukken, of moet ik zeggen mislukken ?
In die korte tijdspanne kreeg hij nog 3 aanbeten, waarbij er zeker een van een grotere snoekbaars was, maar alle vissen schoten na enkele seconden af zonder merkbare reden.
En hiermee sloten we deze toch wel mooie vistrip af om de volgende morgen in alle vroegte en in een ruk naar België terug te keren, waar we rond 22 uur arriveerden.

Samenvatting
Totaal van onze vangsten:
Pascal: 16 snoekbaars + 2 baars + meerval 1.02 - 1.16 - 1.23 - 1.28 - 1.60
Frans:  10 snoekbaars + 3 baars + meerval 1.75 - 1.28 - 1.20 + karper 16kg

Kort video verslag

(Klik op de banner voor meer info)

Copyright © 2006 Noyelle Frans. Alle rechten voorbehouden.