<
 
Home   Email  

 

Home
Checklist materiaal
visreizen-Amerika
Andaman-India
Costa Rica
Egypte
Florida
Frankrijk-1
Gabon
Gambia 2015
Gambia 2019
Ierland
Ijsland
Kenia
Madagascar 2011
Madagaskar 2012
Madagaskar 2013
Madagaskar 2015
Oostenrijk
Portugal
Roemenie
Roemenie 2018
Senegal divers
Senegal 2005
Senegal 2006
Senegal 2010
Spanje-2014
Spanje-2010
Sri Lanka
Suriname 2005
Suriname 2006
Thailand 2008
Thailand 2009
Zimbabwe
Zweden
Nederland-Uitheester

 

 

Visreis - Andaman/India
18/04 - 27/04/2016

                                 

       Deel 1   
Klik op de foto voor een vergroting


De Andaman eilanden waren een van de droomvis-bestemmingen die nog op mijn verlanglijstje stonden. Dit vanwege het feit dat de eilanden op het internet omschreven worden als een van de beste mogelijkheden voor het vissen op GT's ,
en dan hoofdzakelijk met poppers.
Dit jaar is het er dan ook van gekomen en werd de reis na wat zoekwerk op het internet definitief geboekt.
Met de vergaarde info maakte ik een keuze uit mijn hengeluitrusting, en hoewel ik behoorlijk wat meer mee nam, viste ik bijna uitsluitend met onderstaand lijstje.
De meest gebruikte combinatie, die ook het gemakkelijkst viste en waarvan ik vond dat die ook de beste hengelsensatie gaf was de
Teryu all rod / 242cm / lijn 15-25kg / werpgewicht 30-110 gram. Met hierop een Shimano stella 8.000 met 60LB/29kg 0.30/00 8 braid tournament green.
Hiermee viste ik hoofdzakelijk met poppers van 14 tot 16cm en een gewicht van rond de 75 gram. Als onderlijn 1.5m nylon 120 LB.
De tweede combinatie was de Shimano Kaibutsu / 244cm / lijn 40-60kg / lure maximum 300 gram met hierop
een Shimano stella 10.000 met 85LB/40kg 0.35/00 8 braid tournament colors. Hiermee viste ik hoofdzakelijk gerichter op grotere vis met poppers tot 20cm en een gewicht tot 175gram. Onderlijn mono 1.5m 175 LB.  
Van alle kunstaas werden de fabriekshaken en splitringen vervangen door Owner splitringen en haken 3/4 of 5/0.
Hiermee verspeelde ik geen enkele vis, dit in tegenstelling met een andere visser die op twee dagen verschillende vissen verloren tijdens de dril.
Het best werkten de poppers met een holle voorkant en liefst met wat ratels binnen in.
(voorbeeld 2) 
De montage zie je hieronder. Aan de onderlijn een wartel bevestigt met een Midknot of PR knoop en hieraan een splitring waaraan de popper bevestigt werdt.

De heen en terugreis.
De Andaman eilanden zijn niet zomaar eventjes met een heen en retourtje te bereiken. In de eerste plaats heb je een Visum, een internationale pas en een speciale vergunning voor de eilanden nodig.
Vertrekkend vanaf Amsterdam neem je het vliegtuig naar Delhi. Een vlucht van iets meer dan 8 uur. Dan de vlucht Delhi / Port Blair (meestal met een extra tussenlanding)
Duur 4.25 uur. En dan de ferry naar Havelock 1.5 uur.
Daar komt nog bij dat de transfers tussen de verschillende overstappen zelden op elkaar aansluiten, wat inhield dat ik zowel in Delhi als Port Blair meer dan 12 uur kwijt was aan overstaptijd.
Misschien kan het in de toekomst beter, maar nu koste mij de heen en terugreis 5 volle dagen.
 
Het vissen zelf.
Naar de Andamans ga je in de eerste plaats waarvoor het bekend staat; het poppervissen op GT's. En de eilanden maken die reputatie ook waar.
Hoewel ikzelf er op het eind van het seizoen was, en dus niet echt in de beste tijd, wist ik toch meer dan voldoende te vangen.
Een ding wil ik vooraf meegeven, onderschat het vissen niet.
De dag temperatuur lag om en bij de 35° met een watertemperatuur van rond de 32°.
Wat betekend dat het werpend vissen met een toch behoorlijk zware hengelcombinatie heel wat van je fysieke conditie vergt. En als je dan na tientallen worpen nog eventjes een fel vechtende vis aan de lijn moet binnen halen en dit liefst meerdere malen in enkele uren dan weet je het wel. En daar doen we het toch voor, maar wees gewaarschuwd !
De vis zoekt als het te warm is ook vaak dieper water op en is dan moeilijker naar het oppervlakte te lokken.
In het algemeen kan je echter stellen dat je zowat altijd wel iets kan vangen en op goeie dagen zelfs meer dan een tiental vissen.
Zelf viste ik 5 dagen van gemiddeld 7 uur vissen.
DAG 1:
Misschien lag het aan de inspanning van de reis, de hitte, of was ik de techniek nog niet goed meester, maar voor dag één viel de vangst toch wat tegen.
Alhoewel, de bemanning die vaak ook mee viste, het gedurende die 5 dagen beslist niet beter deed. Ze wisten trouwens in totaal slechts 2 Gt te landen !
Mijn eerste vis op de popper was een wat teleurstellende makreel.
Daarna volgde nog een needlefich (soort geep) en een coral trout.
De dag sloot ik af met een Bleufin trevally, een kleinere soort GT.
Verder miste ik nog een vis die een poging deed om de popper te grijpen maar die spijtig genoeg miste.
En dat was het voor mijn eerste dag ondanks mijn honderden worpen met verschillende poppers.  
  
DAG 2:
Vandaag gestart om 6 uur in de morgen vanwege de hitte. Met een zee als een spiegel en een temperatuur die nog enkele graden hoger was dan gisteren zag het er niet goed uit. Het vroegtijdig starten was een gelukkige keuze.
In de eerste drie uur wist ik immers 4 GT's te landen. Geen echt reuze exemplaren maar toch rond de 8 tot 12 kg.
De aanbeten volgden meestal steeds in de eerste meters na de worp waarbij de vis vaak zelf de eerste maal de popper miste maar vervolgens onmiddellijk nogmaals of zelfs een derde maal de aanval inzette en zo uiteindelijk toch gehaakt werd.
Na 9 uur was er geen enkele aanbeet meer en kwam het zelfs zo warm dat ik er mij niet echt goed bij voelde.
Ik besloot dan ook om de dag trollend af te sluiten waarbij we gedurende 3 uur met 20cm grote Rapala pluggen sleepten.  Dit bracht nog 1 GT aan boord maar was niet echt mijn ding.
DAG 3:
De hitte van de vorige dag nog indachtig wilde ik vandaag in de warmste periode eens kijken wat er op de bodem te vangen was.
Hiervoor vroeg ik dan ook om voor wat verse aasvis te zorgen. Bonitos waren er immers niet te vangen.
Die morgen had de schipper dan ook voor een vijftal kg sardines gezorgd. 
Mijn ervaring met sardines als aasvis is echter dat die te zacht zijn en bijna ongeschikt als aasvis in tropisch water. Maar ik moest het daarmee maar doen bij gebrek aan beter.
De schipper stelde mij voor om de eerste uren van de dag toch te popperen op een ondiep rif nabij de mangroven.
Ik wierp hierbij de 75gram popper kort tegen de mangroven aan, en dit liefst nog tussen de takken in. De diepte bedroeg hier nog geen meter.
Als eerste kreeg ik een aanbeet van een mini baracuda van nog geen 25cm.
De volgende vis was echter van een ander caliber. Een Baramundi die tijdens de dril verschillende acrobatische sprongen maakte. Het formaat mocht er best wezen en het was voor mij de eerste maal dat ik er eentje wist te vangen op zee.
Voor de schipper was het zelfs zijn eerste Baramundi ooit op zijn boot.
Een uurtje later wist ik ook nog een leopard snapper te landen, niet echt groot maar het was toch ook een vis en beter dan de drie volgende vissen die steeds naast mijn popper grepen en dus niet gehaakt werden.
Intussen was het reeds middag en zocht ik een dieper rif op voor het bodemvissen.
Dat er vis op en nabij de bodem zat was een feit. Maar ongelukkig genoeg kleine vis die in no-time het aas van de haak knibbelde.
Even testen met een paternoster met kleine haken en een stukje vis als aas  bracht als resultaat deze prachtig gekleurde triggervissen. Maar toch niet de vissen waarvoor je naar India trekt. 


DAG 4:
Terug een zeer warme dag met zelfs een wat woeliger zee door de de hete wind.
Vandaag terug maar popperen. Resultaat een coral trout, een tijger grouper en een GT. Verder miste ik slechts één aanbeet van wat me een kleine vis leek.
In de namiddag nog enkele uren getrold zonder resultaat.
 
DAG 5:
Normaal mijn laatste dag vissen, dus moest het beter. Ik zette me dan ook 200% in voor het popperen en met resultaat.
Eerst tegen de mangroven aan omdat het juist hoog water was.
Dat bracht 1 kleinere GT, 1 grouper en 2 coral trouts op. Verder miste ik nog een kleine red bas.
Daarna het weid op met grotere poppers  en ook hier was de vis actief.
Nogmaals 3 GT', 1 red snapper en een kleine roodbaars.
De kapitein wist hier ook 2 GT's te vangen met een stickbait. Trouwens de enige vissen die door de bemanning gevangen werden, al misten ze gedurende die vijf dagen met de regelmaat een aanbeet. Ik denk door gewoon te vlug te popperen.  

 
DAG 6:
Vandaag neem ik in de namiddag de ferry terug en is er geen vissen voorzien.
De avond voordien raakte ik echter terug in gesprek met een zweed die er zijn tweede dag vissen had opzitten. Op de eerste wist hij 5 GT's te vangen en gisteren slechts 1, maar dat was er dan wel eentje van rond de 30kg.
Daarom besloot ik vandaag nog enkele uren te proberen op de plaats waar hij die grotere wist te vangen, namelijk het eilandje Neil.
En weeral met resultaat. Of het nu lag aan de temperatuur die vandaag en gisteren enkele graden lager was, of aan het getij ?
In ieder geval kwamen de vissen gemakkelijker omhoog.
In die vier uur vissen lande ik 6 GT's en een bleu fin, met daarbij een GT die toch ook niet veraf was van de 30kg.
Een mooier einde van deze trip kon niet !
 
 


 

EXTRA:

De vliegtuigreis boekte ik op internet bij cheaptickets.be en was met Jet Airways.
inbegrepen 30kg bagage in 2stuks + handbagage.
Kostprijs : 779 euro
De boot en het hotel en alle tussen transport voor 5 dagen vissen / 6 overnachtingen
bij andaman-gamefishing koste 4000 euro.
Normaal moest ik hiervoor een boot krijgen die verder de zee op kon naar meer afgelegen gebied buiten de 25 mijl zone. Invisible Banks genoemd.
Enkele dagen vooraf was me echter gemeld dat dit niet kon door een breuk aan de motor. Het zou hersteld worden terwijl ik daar was, zodat ik alsnog die minder beviste plaatsen kon aandoen in de laatste dagen.
Niet dus !
Als compensatie kwamen er die 4 uur bij.
Het spreekt ook vanzelf dat met meerdere personen de kostprijs voor de boot veel goedkoper komt, en de trip best betaalbaar is.
De Boot die ik tijdens de trip gebruikte was de Orca. Volledig uitgerust met visvinder en Gps en een 4 takt 100PK motor. Snelheid een 20 knopen.
Over de organisatie en de bemanning kan ik zeggen, voortreffelijk, professioneel en uiterst vriendelijk. Mijn dank daarvoor.

Vistechnieken GT's (klik hier)

 

Korte video
https://youtu.be/v7-2b0Nkl-U

 

 

                        

Copyright © 2006 Noyelle Frans. Alle rechten voorbehouden.