Home   Email

07/10/2015  -  14/10/2015

Deel 1  Extra

Deel 1
Klik op de foto voor een vergroting

Vooraf:

Ook nu weer alles opgezocht en geboekt via het internet.
De vereisten waren: goedkoop en liefst niet op zee.
Zo kwam ik op Gambia. Wat wel inhield dat we zoals vaak niet in de goede periode zijn. zoals voor de grote tarpon van 60 tot 200kg waarvoor Gambia gekend is door zijn wereldrecord. De periode hiervoor begint vanaf november, maar helaas kon dit niet.
Onze verwachtingen voor begin oktober zijn dan ook uitsluitend kleinere vis, maar hopelijk enkele nieuwe soorten. Volgens de getij tabellen zijn de eerste twee dagen niet echt goed maar moet het naar het einde toe beter worden. Daarbij is er deze dagen geen maan.
Je kan verder onze commentaar over boot, hotel en uitgaan lezen in extras.
Hieronder kan je lezen wat het geworden is.
Dag 1:
We worden om 8.30 uur opgehaald aan ons hotel en 20 minuten later staan we aan onze boot en maken kennis met ibrahim die ons de ganse week zal bijstaan.
Er blijken problemen te zijn met de motor waardoor we slecht om 10.45 uur kunnen starten met vissen op aasvisjes (bonga) om daarna in de monding boven een zandplaat te vissen. Tot 13.30 krijgen we geen enkele aanbeet en daarna komt er zo nu en dan een visje binnen, maar niet echt iets om happy van te worden.
Deze dag eindigt dan ook echt pover met slechts een 6tal vissen.

Dag 2:
Vandaag gaan we de rivier op en vissen eerst wat sardines die als aasvis moeten dienen, maar deze die we vangen zijn wat aan de grote kant en daarna blijkt het vrij moeilijk om ze levend te houden. Toch proberen we met 2 lijnen en levend aas terwijl we 2 andere hengels beazen met garnaal.
Op het levend aas krijgen we geen enkele aanbeet die dag. Met de garnalen vangen we echter geregeld wat kleine vis waaronder ombrines, carpe rouge , tjof en frog fish.
De laatste aanbeet van de dag is echter de mooiste, en na wat felle runs op de toch wel lichte hengel mag ik een mooie langnek croaker in de hand houden. De vis weegt 5.2kg. Hier noemt men deze vis lady fish wat eigenlijk niet de juiste benaming is.

Dag 3:
Op aanraden van Ibrahim die vind dat de stroming van eb & vloed nog steeds niet goed is gaan we terug langs de kust vissen. Ook nu weer vangen we vooraf bij denton bridge wat kleine aasvisjes die we zo goed als mogelijk levend trachten te houden.
De zee is vandaag wat ruwer en Helmut die even het stuur overneemt terwijl we de hengels klaarmaken, maakt de vergissing om over de zandplaat geen te varen waar de branding ons flink door elkaar schud. Resultaat is echter een zeezieke Helmut.
Hopende dat hij in het daarachter liggend toch wel kalme water wat beter wordt leggen wij toch de hengels uit. 2 ervan met dobbers en levend aas op 3 meter diepte en 2 op de bodem met levend aas. Ibrahim denk dat we hiermee een goede kans maken op deze plaats voor tarpon of kapitein. Ikzelf vis ondertussen nog wat op de bodem met garnaal en vang zo nu en dan een tjof.
Om 12.30 uur giert de spoel van een van de levendaas hengels op de bodem en even later sta ik een mooie vis te drillen. Na enkele fikse runs en een tiental minuten later komt de vis langs de boot.
Een mooie kapitein van 15.5 kg en voor mij een nieuwe PR.
Ondertussen is Helmut zo slecht dat we besluiten hem om het strand te droppen. Hiervandaan kan hij met een taxi terug en hoeft hij niet terug te varen, waar hij echt gelukkig voor is. Enkele jongens helpen ons om daarna de boot weer over de branding te brengen en krijgen hiervoor de rest van ons fruit waar ze echt happy van zijn.
Daarna vis ik nog enkele uren door met levendaas maar helaas zonder verdere aanbeten.

Dag 4/5:
Hoewel er een dag voorzien was om iets verder op zee bij St James Island te vissen raad David dat af. Achteraf gezien waarschijnlijk alleen om benzine uit te sparen.
Een van die dagen vis ik alleen omdat Helmut op bezoek moet bij een groep uit zijn gemeente die hier is voor humanitaire hulp.
Die dag probeer ik zelf een vijftal uur vlak bij Denton Bridge op aanraden van Ibrahim in de felle stroming om een tarpon aan de haak te krijgen. Helaas echter zonder resultaat. Toch zien we tot 3 maal toe een splasch aan het oppervlakte waarvan Ibrahim beweert dat die afkomstig waren van Tarpon.
Verder verlopen beide dagen gelijkaardig.
Meestal visten we enkele uren boven een zandplaat midden op de rivier tijdens laag water op hoofdzakelijk botervis.
Bij het wisselen van het tij visten we dan iets dichter tegen de mangroven aan en dit zowel op een rif of bij een gezonken boot.
Hier vangen we hoofdzakelijk Ombrine en Langnek Croakers.
Deze twee en ook de volgende twee dagen zijn volgens mijn tabel de dagen met de meeste visactiviteit en dat is ook aan de vangsten te merken.
Ikzelf vang in die twee dagen verschillende mooie vissen waaronder een Ombrine van 3.8kg en een langnek van 5.5 kg.
Maar ook andere vis zoals mooie botervissen en meerdere zeeslangen en een voor mij tweede nieuwe soort, namelijk een Engelvis.
Ook Helmut vangt trouwens hier zijn grootste vis, een langnek van 5.6kg.

Botervis

Zeeslang

Engelvis / Zeenaald

Dag 6:
Hoewel de vooraf gereserveerde dagen vissen op zijn , besluiten we hoe dan ook om ook de laatste twee dagen te vissen. Dus nemen we er twee extra dagen bij.
Ibrahim herinnerd me aan de splaches van de Tarpon en stelt voor om het op die plaats nogmaals te proberen, zeker omdat de stroming nu volgens hem juist iets beter is.
Zelf wist ik nog nooit een Tarpon te vangen en hij staat dan ook nog steeds op mijn verlanglijstje. Daarbij is het een extra dag en wisten we de afgelopen dagen genoeg te vangen waardoor we het risico op een blank erbij konden nemen.
Ibrahim zorgde er in de morgen ook voor dat een werpnetvisser ons enkele hardertjes bezorgde, de ideale aasvis.
Er werden dan ook slechts 4 hengels uitgelegd met aasvis. 2 op de bodem en 2 met dobbers.
De stroming was bijna op zijn einde en het was reeds ver na de middag als we uiteindelijk toch de reeds niet meer verwachte aanbeet kregen op een van de bodemhengels.
Ik was het dichts bij de hengel en ving dan ook de eerste runs op waarbij de vis zo nu en dan uit het water jumpte. Geen echt grote Tarpon, eerder een kleintje.
Na de eerste runs, als de vis reeds wat rustiger geworden was, gaf ik de hengel over aan Helmut zodat we de vis samen konden claimen.
De te zenuwachtige Ibrahim had daarna verschillende pogingen nodig om de vis in het landingsnet te krijgen. De vis bleek 10kg zwaar.
Niet groot voor een Tarpon, maar we waren best tevreden met deze vangst en gelukkig als de vis daarna met een korte rol weer in zijn habitat verdween.
De volgende uren genoten we nog na met wat kleinere vissen maar dat stoorde ons niet.

Dag 7:
Onze laatste dag.
De afgelopen nacht had het uitzonderlijk hard geregend en toen we bij onze boot kwamen bleek die gezonken. Opmerkelijk was wel dat het alleen onze boot was in de ganse haven. Er werd zelfs gesproken over sabotage !
Wat het ook was, we hadden een probleem maar wisten dit uiteindelijk na enkele uren op te lossen door het huren van een andere boot, waardoor we toch nog enkele uren wisten te vissen voor we het vliegtuig op moesten.

Ondanks deze tegenslag en het late uur van vertrek was het vandaag aan Helmut om me te verslaan. Hij wist in enkele uren 2 mooie Croakers / 2 mooie langnekken en als extra nog een kapitein te vangen.
Zelf moest ik het stellen met 1 mooie langnek en wat kleine vis.
Door een nieuw overkomend zwaar onweer besloten we het met deze toch wel mooie laatste vangsten wat vroeger dan voorzien te beëindigen om zeker niet voor verrassingen te staan.
En hiermee sluiten we deze toch beter dan voordien verwachte visreis gelukkig af en keerden diezelfde avond naar België terug.

Korte video  vissen Gambia

Copyright © 2006 Noyelle Frans. Alle rechten voorbehouden.