Home   Email

3/09 -10/09/2019

Deel 1  Extra

Deel 1
Klik op de foto voor een vergroting

Voor de algemene informatie van deze reis en
de algemene informatie over het vissen zelf
ZIE EERST EXTRA's

Onze boot

Dag 1
Als we om 10.30 uur aan de boot toekomen sta ik er verwonderd over dat alles reeds klaar staat. Wat in Afrika niet zo evident is !!!
Er is levende aasvis en voldoende garnalen als aas. Verder is er water en frisdrank aan boord en  wat ijs om deze de volledige dag koel te houden.
Vandaag vissen we op de rivier. De eerste plaats van de vele die we die dag aandoen is bij een gezonken wrak. Er is weinig stroming en we vissen dan ook met minder lood, zo'n 60 gram. De eerste beet volgt binnen het kwartier en is een kleine katvis.
We vangen daarna nog 13 katvissen, 2 bongo visjes en 1 kleine rog, allen met garnalen als aas.
In vergelijking met verleden keer is dit een vrij bedroevend resultaat voor bijna 7 uur vissen met 4 hengels. De schipper wijd dit aan de lage zee.
Terug in het hotel blijkt er die avond een acrobatie act te zijn en we blijven dan ook terplaatse.

Onze eerste visstek

Katvissen en rogje

Acrobaten en dansers

Dag 2
De vorige dag indachtig besluiten we het vandaag te proberen op Tarpon bij Dog eiland. Het is reeds 11.15 u als we de boot voor de eerste maal ankeren. Het goede getij voor de tarpon begint slechts laat in de namiddag, waardoor we eerst op de bodem beginnen met garnalen en vis.
Ook nu weer bestaat de vangst bijna uitsluitend uit kleine katvis. In totaal over de volledige dag 26 stuks met als enige extra een kleine casava een tjof en een rogje.
Om 15 uur leggen we de zwaardere lijnen uit op Tarpon. 2 op de bodem, 1 met dobber en 1 met vrije lijn. Allen met verschillende levende aasvissen.
Maar helaas, ondanks verplaatsen en verwisselen van aas is er van tarpon activiteit geen sprake.
Om 18u ruimen we dan ook wat teleurgesteld de boel op.

Steeds kleine vis : Casava & Tjof

Dag 3
Op aanraden van de schipper besluiten we om het vandaag iets buitengaats op zee te proberen. Dit ondanks de zeeziekte van Helmut. Maar de zee is kalm en met wat Baobab melk als medicijn hopen we dat dit goed komt. De plaats zelf noemen ze Barra.
Die dag regent het van s'morgens tot s'avonds waarbij het met bakken uit de hemel valt.
We hebben ook geen levende aasvis bij en vissen slechts met garnalen of stukjes vis.
Normaal is het hier volgend de schipper vrij goed, maar meestal met levende sardines als aas, wat we nu niet bij hebben.
Over het resultaat kan ik kort zijn, ikzelf wist 6 iets grotere katvissen en een wat ze joto noemen te vangen. Helmut kreeg die dag zelfs geen enkele aanbeet.

Dag 4
Er was een dag vrij voorzien die we in normale omstandigheden ook zouden vissen, maar door de slechte vangsten besluiten we deze toch te nemen.
We onderhandelen dan ook even buiten het hotel bij de talrijke niet officiële taxi's over een daguitstap naar 6 verschillende toeristische trekpleistertjes.
Prijs voor de volledige dag 3.000 dalasi ( 55€)
We gaan eerst naar Tangin Fishing center, een strand waar de visboten aanmeren.
Het is er erg druk en de visgeur is immens. Honderden vrouwen en mannen verdringen zich hier rond de aanmerende boten om toch maar de beste koopjes te doen.
Het volgende is de nog drukkere markt van Seracunda. Hier slenteren we een goed uur rond door de talrijke steegjes met zowat alles wat je maar kan inbeelden. De driver geeft ons daarbij geregeld uitleg over plaatselijke producten.
Op de middag eten we op Paradise beach. Maar hier is er buiten het strand weinig te zien.
Een andere toeristische attractie is krokodilfarm. Ingang 100 dalasi. Eerst is er een klein museum met de historie van Gambia en daarna gaat het naar de krokodillen.
Er liggen enkele exemplaren nabij een kleine poel en die kan je onder begeleiding ook aanraken. In de poel zouden er nog een hondertal zitten maar buiten de enkele exemplaren aan de rand is er van de rest weinig te zien.
In Lamin lodge verwerken ze dan weer oesters en daar krijgen we wat uitleg tussen de stapels lege schelpen, maar verder is er weinig te zien en na een drankje zijn we terug op weg.
Deze maal naar een houtsnijders markt. Hier staan tientallen stalletjes waar men houtsnijwerk kan kopen terwijl je de ambachtslieden aan het werk ziet.
Gedurende de volledige dag stoppen we ook geregeld om wat snoep uit te delen aan de kinderen, een attractie op zichzelf.

De vismarkt - de markt - krokodilfarm+ museum - babobab publiciteit
houtsnijders markt - schapen markt

Dag 5
We willen het vandaag perfect doen en spenderen dan ook in de morgen een tweetal uur aan het vissen op sardines die dienst moeten doen als levende aasvisjes terwijl een werpnetvisser ook zorgt voor kleine harders. Bij het op sardines vissen vangen we ook talrijke glasvisjes, enkele engelvisjes en een zeenaald. Deze zijn echter niet geschikt als aasvis.
We starten tegen de middag met een 50tal sardines en een 30tal hardertjes op Barra.
Om 13.40u krijg ik de eerste mooie aanbeet van deze trip. Dit resulteert in een dril van een tiental minuten op de 12/00 lijn met als resultaat een mooie Casava.
De beet van een Casava gaat gewoonlijk als volgt, enkele tot een tiental tikjes op de top en dan een flink uitbuigende top die bij contact maken met de vis resulteert in een fel gierende slip.
Na nog een gebroken lijn en een losschieter is het wachten tot 15u voor de volgende aanbeten. Nu is het echter wisselend tij en de beste periode.
De beten volgen elkaar nu in snel tempo op en de drils duren afhankelijk van de hengel en de lijndikte van 10 tot ruim 15 minuten.
In totaal vangen we 11 Casava waarvan de grootste rond de 8kg en de kleinste zo'n 4kg wegen.
Hoewel we aandringen om deze vissen terug te zetten wordt dit geweigerd met als commentaar dat dit voor hen als schipper en bootsman het extra-tje is die ze bij hun wedde krijgen. De gevangen vis wordt verkocht en deze vissen zijn dan ook voor hen bijna een maand wedde.
Hoe zou je dan zelf zijn !!!

Sardine - Glasfish - Engelvis

DAG 6
Ook vandaag proberen we sardines te vangen, maar we krijgen er slechts enkele aan de haak. Blijkbaar zijn ze vandaag niet aanwezig. Hardertjes worden wel gevangen maar ook dat in beperkte hoeveelheid en meestal te groot als haakaas.
Maar niet getreurd, toch met goede hoop naar Barra.
Het getij is vandaag vrij laat en we proberen dan ook eerst wat botervis te vangen, maar dat lukt niet, ondanks dat we verleden maal soms van plaats wisselden omdat we deze vissen die geregeld je lijn overbijten te veel vangden en andere vissen geen kans maakten.
Daarbij regent het vandaag ook geregeld en is mijn notitieboekje zo nat dat ik de vangsten niet meer bij kan houden.
Het is dan ook reeds 16 uur voor de eerste deftige aanbeten.
Terug Casava maar iets kleiner van formaat.
Ik vang echter ook 2 andere vissen die ik niet ken maar waarschijnlijk een soort snapper zijn (zoek ik later nog op)
En verder ook nog een PR lady fish, of longneck croaker.
In totaal weer een tiental vissen.
Die avond is onze terugreis geplant om 02 u in de nacht. Als we echter op de luchthaven toekomen blijken er slecht een bewaker en wat kuispersoneel aanwezig.
Als we informeren naar onze vlucht is het enig antwoord dat we krijgen, "Geen vlucht vandaag"
Uiteindelijk terug naar het hotel waar ze ons 95 euro aanrekenen voor een extra nacht, wat 35 euro meer is of de prijs die we bij boeking betaalden. Commentaar; terplaatse duurder dan via internet en geen verdere discussie !

Dag 7
Eerst naar het bureau van Air Maroc waar we gewoon te horen krijgen dat we die nacht kunnen vertrekken. Waarom er gisteren geen vliegtuig was weten ze ook niet.
Daarbij is de tussenlanding met een stop van 7 uur in plaats van 1.3 uur.
Het enige wat we kunnen doen is er ons bij neerleggen.
Om de dag te vullen gaan we terug op stap met een gehuurde zwarte taxi. Prijs 2500 dalasi voor de volledige dag.
We kopen eerst wat  snoepgoed zoals lollies om uit te delen en gaan dan weg naar een palmwijn maker. De weg ernaar toe loopt door verschillende kleine dorpjes en zo krijgen we de kans om enkele honderden kinderen gelukkig te maken. Een klein groepje krijgt van Helmut zelfs een voedbal cadeau.
Bij de palmwijn maker krijgen we alleen wat uitleg over zijn vader die overleden is en verder zien we niets! Wel krijgen we nog een drankje die het meest te vergelijken is met witte rum.
Het volgende is een slangenfarm. Hier zijn een tiental troggen waarin steeds enkele inheemse slangen of reptielen zitten. Daarbij krijgen wij een prettige en leerrijke uitleg van de bijhorende gidse. De meeste niet giftige slangen, kameleons of schilpadden mag je zelfs in de hand nemen. Ik vond dit de meest leuke excursie.
Uiteindelijk keren we in de late namiddag naar het hotel terug en na wat eten is het wachten op ons vliegtuig dat deze maal gelukkig wel op tijd is.
Met de lange tussenstop is het pas de volgende dag om 17u in de namiddag als we thuis aankomen.

Copyright © 2006 Noyelle Frans. Alle rechten voorbehouden.