Home   Email

Visreis Thailand - Sept 2009

Deel1  Deel2 Deel3

Reisverslag deel 3
Klik op de foto voor een vergroting

Dag 6: Bungsam Ram
Visten we verleden jaar hier op onze eerste dag over de 800 kg vis bijeen, deze maal zouden we kwantiteit achterwege laten en gerichter op grotere Mekong vissen of althans dat was de bedoeling.
Hiervoor kozen we bungalow 29 uit, de verst afgelegen bungalow in de hoek van de vijver. Volgens Bungsam, de plaatselijke gids was er hier gedurende ruimere tijd niet gevist en zouden we wat geduld moeten hebben. Daarbij komt het zelden voor dat je grotere Mekongs voor 15 uur weet te vangen.
Maar optimistisch als we zijn willen we niet afwijken van het vooropgestelde plan. We willen hier immers ook gericht op karper vissen met een hengel. De andere twee hengels gaan met een reuzen voerbal op de bodem.
Over de karperhengel kunnen we kort zijn, hiermee wisten we geen enkele karper te vangen. Zelf denk ik dat het gericht op karper vissen hier bijna onmogelijk is wegens het grote aantal katvissen. Mijn bedenkingen hierover kan je lezen in Techniek.
Wat de andere hengels betreft, zoals steeds moesten we Bungsam gelijk geven, de ganse dag kregen we alleen aanbeten van kleinere katvissen. Hoofdzakelijk zelfs stipped katvis en slechts in de namiddag Mekong katvis.
Niet dat we die dag geen sport beleefden  ! Stripped katvis, hoe klein ook, is een vrij felle vechter die het tot in het schepnet niet opgeeft. Mekong daarentegen gebruikt daarbij als extra zijn gewicht.
Dus vervelen deden we ons zeker niet, en met 16 stuks  (8 ieder) tussen de 8 en 17 kg,  hadden wij die dag goed ons werk. Maar het zou Bungsam Ram niet zijn als we ook die dag niet iets groter wisten te vangen. En dat gebeurde precies om 18.25 uur, juist voor zonsondergang.
Al aan de beet kon ik zien dat het hier waarschijnlijk een iets grotere vis was. De lijn liep in tegenstelling tot de kleinere katvissen iets trager af en was ook constanter zonder korte rukken tussendoor.
Toen ik aansloeg wist ik het al bijna zeker, de vis reageerde niet onmiddellijk met een felle run, maar was eerder verwonderd dat hij door iets gehinderd werd.
Zoals steeds was de daarop volgende dril een ervaring die je zelden kan omschrijven, maar echt moet beleven. Een dril van een Mekong van over de 35kg vergt het uiterste van zowel materiaal als van je eigen fysiek.
Hoewel  het niet de verwachte + 60kg vis  was, is het toch wel een  prachtige vis van 37kg. En met deze sloten we die dag gelukkig af.
striped 10-10-8-10-8-8-6-7-8   Mekong 18-15-16-15-15-17-37 kg

Dag 7: Bungsam Ram
Het is al weer onze laatste visdag, deze avond om 11 uur nemen we immers het vliegtuig. Ik wil dan ook niets aan het toeval overlaten, en stippel zelf de dag uit. Eigenlijk deed ik dat reeds de avond voordien, ik wilde immers op twee verschillende plaatsen vissen. Namelijk bungalow 25 en bungalow 7. Het koste me slechts 1000 bath meer, maar bied volgens mij de visser een dubbele kans. Ik zou het trouwens iedere hengelaar die bungsamran aandoet willen aanraden om het ook op deze manier te doen.
Bungalow 25 is een van de plaatsen die ideaal is om met de dobber te vissen en 7 ligt dan weer in een hoek waar de kans groter is op kapitale vis.
We zouden dus tot 13 uur op 25 vissen en de rest van de dag op 7.
Daarbij maken we om 11 uur een voerplek aan op bungalow 7. Hiervoor gebruikten we ongeveer 40kg voer.
Dus zoals voorzien starten we op 27 om 10 uur met de dobber in het midden van het meer.
Zoals verwacht ligt het vangstritme hier beduidend hoger, en Helmut die een tiental meter  verder werpt dan ik krijgt beduidend meer aanbeten.
Anderhalf uur later staan op zijn score reeds niet minder dan 7 mekongs van respectivelijk 21-10-22-18-19-19-21 kg. Ik hou het bij  twee vissen van 28 en 22kg.
Mijn vissen zijn iets groter, en als ik tijdens de dril van een derde vis ik in de war geraak met de lijn van een buurman in bungalow 24, krijgt de vis tijdens het ontwarren de tijd om tussen de twee bungalows in te zwemmen.
Ik wil dit alsnog beletten en draai de slip iets strakker, terwijl ik de vis terug pomp.
De lijn met 50kg trekkracht breekt niet, wat wel breekt is mijn splinternieuwe
Schimano Lesath game type. Blijkbaar kan deze hengel dus geen draad aan met een grotere trekkracht dan 30kg. De gids krijgt hiermee gelijk met zijn overtuiging dat je voor Mekong best een hengel uit een stuk gebruikt.
Zelf vindt ik hiervan dat je dan wel de actie mist die juist zo verrukkelijk is.
Als Helmut nog geen 5 minuten later juist hetzelfde overkomt met zijn eendelige in bungsam ram gekochte hengel ben ik er van overtuigt dat het breken enkel en alleen aan het toedraaien van de slip lag.
Als we dan de rest van de dag verder vissen met een eendelige Rapala jigging hengel voelt het vissen dan ook aan of je met een borstelsteel in de hand staat.
Met die hengel weet ik nog 3 mekongs te vangen 10-17-20kg, Helmut nog eentje van 24kg.
Om 12.45 stoppen we hier met vissen en brengen ons materiaal naar bungalow 7, en veranderen de hengels naar een bodemlijn. Het is dan ook ruim 14 uur voor onze reuze voerbal met daarboven de haak op de bodem ligt.
Ikzelf vang die namiddag enkel nog 3 striped katvissen van 6-10-7 kg. Helmut eentje van 7kg maar uiteindelijk krijgt ook hij het om 16.45u aan de stok met een grotere Mekong.
De vis loopt niet erg ver weg, en hoewel Helmut het waarschijnlijk anders wilde, speelt de dril zich dan ook af in de buurt van ons platform.
Een vrij riskante en daarbij niet echt comfortabele dril. Je hebt immers steeds het risico dat de vis plots onder het platform en tussen de palen doorschiet.
Maar Helmut komt het blijkbaar gewoon en hij weet de vis steeds op enkele tot soms 1 meter van de palen terug te laten keren naar wat opener water.
Uiteindelijk wordt ook die vis geland en net als verleden jaar heeft de vis precies hetzelfde gewicht als deze van mij de dag ervoor, 37 kg
Na het fotograferen en terugzetten gooien we de lijnen nog eenmaal in, maar al spoedig besluiten we ermee te stoppen.
Vissen is leuk, maar we willen ons vliegtuig niet missen en na een stortbad in de douches op Bungsam ram  gaat het dan ook naar de luchthaven.
Hiermee is deze tweede en waarschijnlijk laatste reis naar Thailand dan ook voorbij.

Gebroken hengels en dit op nog geen echt grote Mekons/Vaak in duo drillen

De courante vissen van Bungsam Ram

De finale touch 37kg

Voor de Techniek en de locaties kijk je het best nog even bij
Thailand 2008.
Deze zijn na deze reis aangepast met daarbij mijn bedenkingen geput uit
deze reis

Korte video vissen Thailand :

Copyright © 2006 Noyelle Frans. Alle rechten voorbehouden.